Roskilde Lufthavn - G1000 cockpit - Cessna 182 - Lake Tahoe
Drop Down Menu


CHECKLISTE FOR PRIVATFLYVNING BAHAMAS

Lad mig bare sige det med det samme - det er lidt bureaukratisk at flyve til og fra Bahamas, men ikke uoverkommeligt. Jeg går ud fra at man flyver fra og til USA når vi taler om at flyve til Bahamas, da de fleste vil leje flyet i Florida. De to lufthavne der bruges mest for at flyve til og fra Bahamas er Fort Lauderdale Executive (FXE) og St Lucie County International Airport (bedre kendt som Fort Pierce - FPR) .

Det første man skal gøre er at tilmelde sig det amerikanske "Customs & Border Protection, US Department of Homeland Security" system eAPIS - The Electronic Advance Passenger Information System, hvor man skal lave et "Flight Manifest", når man skal flyve fra og til USA. Hvordan det fungerer kan man finde ud af ved at klikke ind på følgende link:
https://www.cbp.gov/sites/default/files/documents/CBP%20Private%20Air%20Guide%203%200%20%28Jan%202015%29.pdf

Er du medlem af AOPA findes der et online course du kan tage der. Ellers er der også masser af informationer på internettet.

En bog som jeg er meget vigitg at have er "Bahamas & Caribbean Pilot's Guide". Du kan bestille den bl.a. hos Sportys.com. Her finder du alle de informationer som er nødvendige for at flyve rundt på Bahamas. Det være sig lufthavns informationer, hoteller, kort, billeder og meget mere. Kan også købes som en APP.

Link til selve eAPIS er: https://eapis.cbp.dhs.gov/auth/login.html?resource_url=https%3A%2F%2Feapis.cbp.dhs.gov%2Feapisj%2Feapis%2Flogin

Ved afrejse fra USA skal du gøre følgende:

  1. File en IFR eller VFR International flight plan (ICAO standard)
  2. File et udgående eAPIS manifest (det anbefales at lave for returflighten på samme tid)
  3. En US Coast Guard godkendt redningsvest er obligatorisk for hver person om bord. Redningsveste og flåder kan lejes hos flere FBO'er eller der hvor du har lejet flyet. En redningsflåde anbefales, men er ikke påkrævet.
  4. Aktivere Flight Planen, helst umiddelbart efter man er kommet i luften, men senest inden man gennemflyver ADIZ.
  5. Inden landing, lukke flyveplanen med Nassau radio på 124.2 eller 128.00. For at lukke den kan du også efter landing ringe 1-800-WXBRIEF eller Nassau 1-242-377-7176. Du kan også bruge den blå telefon til din rådighed i lufthavnen, som er gratis.
  6. Man skal lande i en "Airport of Entry" (AOE) for at klarerer told m.m.
  7. Der skal anvendes 3 eksemplarer af C7A general declaration forms, såvel som et Bahamas immigration card - ét pr. person.
  8. Betale 50.- USD.
  9. Ikke amerikanske borgere skal aflevere deres I-94 ved afrejse til US Customs. (Det har jeg dog aldrig gjort, og har ikke fået det påtalt ved tilbagekomsten til USA). Er du godkendt indrejse i USA med ESTA, så har du sikkert ikke udflydt en I-94 form, hvorfor denne del ikke er aktuel.
  10. Skal du besøge flere øer, så husk at få et "Cruisng permit", som skal semples de steder du lander, hvor der er toldmyndigheder.

Hvis du har nogle passagerændringer, flyregistreringsændringer eller afgangstidsændringer på mere end 60 minutter, skaldu annullere den gamle APIS og indsende en ny – og den nye skal arkiveres mindst 60 minutter før afgang.

Herefter er det bare at nyde det, mens man laver "Island Hopping" fra den ene smukke ø til den anden. Husk man må ikke flyve nat VFR i Bahamas, men ellers gælder stort set de samme regler som i USA.

Når man så skal hjem gælder følgende:

  1. File eAPIS manifest
  2. File en IFR eller VFR International flight plan (ICAO standard)
  3. Ring til US Customs på ankomstlufthavnen i USA senest 1 time før ankomst. Se liste for godkendte lufthavne i guiden.
  4. Afrejse fra en AOE lufthavn, hvor der skal betales 25.- USD pr. person.
  5. Aktiver Flight Planen
  6. Få en "Discrete Squawk Code" (før gennemflyvning af ADIZ (Air Defense Identification Zone)
  7. Toldklarerer i USA
  8. Luk VFR Flight Plannen

Sådan gør du:

  1. File e-APIS manifestet:
    Du skal file eAPIS manifest mindst en time før afgang. Dette kan gøres en dag eller mange uger før afgang.
  2. Flight Plan & told:
    Enten en VFR eller IFR international flyveplan skal indsendes. Det anbefales at medtage ADCUS (Advise Customs) i kommentarfeltet. Uanset at du har indsendt din eAPIS manifest, skal du derudover ringe til toldmyndighederne i den lufthavn, hvor indrejsen på østkysten finder sted, mindst 1 time i forvejen med din forventede ankomst i zulu tid samt flyets registrering og afgangssted. Undertiden vil de bede om antallet af besætningsmedlemmer og passagerer, og hvor mange der ikke er USA borgere. Tolderen som modtager dit opkald vil normalt give dig hans 2 bogstavs kaldesignal (hans initialer), som du skal registrere. Hvis han glemmer det, skal du huske at spørge ham om dem, da de kan være dit eneste bevis på, at du har ringet, og vil spare dig for en heftig bøde.

    Der er forskellige måder at file flight plan på:
    A) SIMPLEST (ingen ventetid på linje og bedre lyd): Fra dit hotelværelse eller FBO ring Miami FSS 1-800-992-7433 eller Nassau FSS 242-377-7116 og file flight plan.
    B) ACCEPTABLE (mulige linje og dårlig lyd): AOE lufthavne i Bahamas, som er de eneste man må rejse fra, har direkte "Speed Dial" til Nassau FSS (# 31) samt til Told faciliteter på Østkysten. "Speed Dial" numre for hver facilitet er normalt opsat ved telefonen. Dette vil være din sidste chance for at ringe Toldvæsnet!
    C) NOT RECOMMENDED (for meget trængsel og besvær): File i luften med enten Nassau Radio 124.2 eller 128.0 eller med Freeport Radio 122.3. Ikke gyldigt, hvis du starter fra Nassau eller Freeport, der må du file før start.

  3. Afrejse fra Bahamas:
    På Told og Immigration kontoret hvorfra du afrejser:
    A) Indleverer din stemplet C7A form (Cruising Permit også kendt som Transire).
    B) Hver person om bord (inklusiv piloten), skal betale 25.- USD før afgang samt forelægge den lyserøde kopi af Immigration Card (under 6 år - ingen betaling)
    C) Indleverer 2 C7 General Declaration former. 3 hvis du ønsker en stemplet kopi for at bevise, hvor i Bahamas du har været.
  4. Aktivering af din flyveplan:
    Når du er ude af kontrolzonen og/eller fået lidt højde, kan du aktivere din flyveplan med:
    1. Nassau Radio på 124.2 eller 128.0
    2. Freeport Radio på 123.0 hvis du er i nærheden af Freeport
    3. Miami Radio 126.7 eller 122.4 - Miami Remote omkring Nassau 118.4 og omkring Freeport 126.9.
    4. Hvis du starter fra Bimini kan du aktivere din flyveplan og få din ADIZ Squawk Code på jorden, før du starter op ved at sende på Miami Remote 122.1 og modtage (lytte) på Bimini VOR 116.7.
    5. Få en "discrete squawk code": (fra FSS - Miami Radio)
    Medmindre du er på en IFR flyveplan, skal du have en "discrete squawk code" før du gennemflyver ADIZ (som ligger ca. 7 miles vest for Bimini). Jo før jo bedre, da det skal videregives til toldmyndighederne. Da du aktiverede din flyveplan fik du sandsynligvis en frekvens til dette formål. Ellers er det normalt Miami Radio 126.7 eller 126.9.
    Da ATC kan anmode om andre squawk coder under flyvningen, er det god praksis at nedskrive den originale og beholde den, hvis du senere skulle få behov for den. Hvis du ikke blever tildelt en ny squawk code eller du ingen kontakt har med ATC, forventes det, at du krydser ADIZ med første squawk code du fik fra Miami Radio.
    Flight Follwing er ikke obligatorisk, men anbefales. Afhængig af beliggenhed og højde kontakt: Nassau 121.0 under 6.000', hvis du er i Miami FIR ellers Miami 125.7.
    Lukning af Flight Plan (VFR) i luften er en sikker måde ikke at glemme at gøre det, da man let kan glemme det efter landingen. 126.7 virker for de fleste steder omkring FPR - 122.55, PBI - 122.4, FXE og FLL - 126.7.
  5. Clearing US Customs:
    Skal ske umiddelbart efter landingen (alle steder har toiletter). Tag al din bagage ud af flyet og ind i tolden og hold alle flyets døre åbne. Ingen fotografering eller mobiltelefon opkald er tilladt.
    Dokumenter som kræves:
    A) Arrival Rapport Formular 178 - Den bør allerede være udfyldt, herunder dit Decal nummer og ankomsttid. Hvis du ikke har noget Decal nummer, så anmod om en form. Efter eAPIS er indført er det dog ikke sikkert de vil have den.
    B) Blue Costumer form - én pr familie er nok.
    C) Pas
    D) Hvis du ikke er amerikansk eller canadisk statsborger, eller hvis du ikke er en person bosat i USA (grønt kort): en I-94 form per person. (Den du måske ikke har afleveret). Ved ESTA godkendelse er dette ikke aktuelt.
    E) Dokumenter du undertiden kan blive anmodet om:
    Aircraft Registrering - Airworthiness Certifikat
  6. Luk Flight Plan: (VFR) (hvis ikke allerede gjort i luften)

Der findes mange gode hjemmesider om privatflyning i Bahamas. Nedenfor nogle få af de mange:

BANYAN AIR i Fort Lauderdale Executive, som har alt hvad du skal bruge. I lufthavnen har de en meget lækker terminal og Café:
www.banyanair.com/
Den officeille hjemmeside for Bahamas turistme:
www.bahamas.com/bahamas/private-flying
Bahamas & Caribbean Pilot's Guide har også en hjemmeside:
www.pilotpub.com/
Endnu en god hjemmeside med mange informationer:
http://www.caribbeanskytours.com/

Udover dette har jeg selv skrevet et par artikler om mine flyvninger på Bahamas i 2006 og 2010. Dem kan du finde i menuen foroven.

Opdateret d. 4.10.2023