Roskilde Lufthavn - G1000 cockpit - Cessna 182 - Lake Tahoe
Drop Down Menu


CHECKLISTE FOR PRIVATFLYVNING I MEXICO

Stort set de samme regler for at flyve til og fra Mexico gælder, som at flyve til og fra Bahamas.

Det første man skal gøre er at tilmelde sig det amerikanske "Customs & Border Protection, US Department of Homeland Security" system eAPIS - The Electronic Advance Passenger Information System, hvor man skal lave et "Flight Manifest", når man skal flyve fra og til USA. Hvordan det fungerer kan man finde ud af ved at klikke ind på følgende link:
https://eapis.cbp.dhs.gov/

Fra 31. december 2013 kræver de mexicanske myndigheder også at der sendes eAPIS til de Mexcikanske myndigheder. Man kan enten selv gøre det eller få Carribean Sky Tours til at gøre det for et mindre beløb. Læs yderligere på dette link: hhttps://www.cstflightservices.com

Hvis man selv vil gøre det skal der udfyldes et regnark (klik her), som skal sendes til apis_cna@inami.gob.mx indenfor 24 timer før afgang. Samme procedurer skal gentages 30 minutter før afgang.

En bog som jeg synes er vigitg at have er "Pilot's Guide to Mexico". Du kan bestille den bl.a. hos  Sportys.com. Her finder du alle de informationer som er nødvendige for at flyve rundt i Mexico. Det være sig lufthavns informationer, hoteller, kort, billeder og meget mere.

Pilot-in-Command skal have følgende gyldige dokumenter:

  1. Pas
  2. Pilot certifikat med engelsk påtegning at man har et gyldigt certifikat
  3. Lægeerklæring
  4. Begrænset radiotelefoni operatør tilladelse

Passagerer:

  1. Hver passager skal have et gyldigt pas
  2. Turistvisum kræves, og kan fås ved første lufthavn, hvor indrejsen finder sted.
    Børn, der rejser med kun én forælder skal have en godkendelse fra den fraværende forælder.

Luftfartøjet:
Alle amerikansk registreret luftfartøjer skal have:

  1. Et standard luftdygtighedsbevis
  2. Et permanent registreringsbevis (ingen midlertidig certifikater)
  3. En radiostation licens
  4. Oplysninger om operationelle begrænsninger
  5. Vægt og balance information
  6. Transponder med Mode C
  7. To-vejs radio udstyr
  8. Hvis luftfartøjet er registreret i en anden persons eller forenings navn anbefales det, at man har bemyndigelse til brug af flyet til flyvninger i Mexico.
  9. En ID mærkeplade
  10. 12-tommer registreringsnummer er nødvendigt for at krydse ADIZ i Mexico.
  11. Fly med brændstoftanke monteret i bagage eller passager rum skal have Form 337 om bord.
  12. Eksperimentelle fly: Medmindre flyet har fået forbud mod at flyve international flyvning til Mexico af FAA, er flyet velkommen til Mexico, forudsat at piloten overholder de begrænsninger, der anvendes af FAA i sin driftsbegrænsninger.
  13. Krav om 406 MHz ELT'er træder i kraft 30. juni 2018.

Forsikring:

  1. Kontroller forsikringsdækningen for flyvning i Mexico, og at denne specifikt hedder, at ansvarsforsikringen er gyldig i Mexico.

US Customs and Border Protection:
U. S. Customs and Border Protection (CBP) kræver:

  1. En årlig brugsafgift som hedder decal ($ 27,50)
  2. eAPIS CBP's elektroniske Advance Passenger Information System. Planlæg at lande på den første lufthavn, efter at have krydset grænsen til USA, hvor man kan toldbehandle.

Afrejse fra USA:

  1. Alle luftfartøjer skal være på en aktiveret IFR eller VFR International flight plan (ICAO standard)for at flyve gennem ADIZ (Air Defence Idendification Zone)
  2. Der må ikke bringes skydevåben i Mexico

Indrejse i Mexico:

  1. Afsende 2 x eAPIS som bekrevet ovenfor.
  2. Mexikansk NOTAM En 0313/08 er stadig i kraft og er blevet indarbejdet i den mexicanske offentliggørelse af luftfartsinformationer (AIP): Effektiv 1. februar 2008, almindelige luftfartøjer der planlægger at lande i Mexico på en flyvning, som startede i Caribien eller Central-og Sydamerika, skal lande første gang i enten Cozumel (MMCZ), eller i Tapachula (MMTP). Begge lufthavne er åbne 24 timer. Denne NOTAM er i kraft indtil videre.
  3. Første landing i Mexico skal ske på en nærmere angivet lufthavn (AOE - Airport of Entry).
  4. Man skal gå gennem de normale told og immigration procedurer.
  5. planlægge at ankomme inden for normal kontortid. Hvis man ankommer udenfor kontortid, i weekends eller på mexicanske helligdage, anbefales det at kontakte toldmyndighederne i Mexico, for at sikre at de er til stede.
  6. Kommercielle aktører, helikopter og privatejede fly med mere end 16 passagersæder eller lejede fly med mere end otte passagersæder, kræver forudgående tilladelse. Tilladelse skal anmodes skriftligt, mindst fem arbejdsdage inden den planlagte dato for turen.
  7. Fra 1. januar 2024 kræves en ny "Single Entry Authorization" (Autorización de Internación Única) for alle udenlandsk registrerede luftfartøjer og er gyldig i 180 dage, og i det tidsrum kan man frit flyve ind og ud af Mexico. Anmodningen skal ske senest 2 dage før indrejse.
    Hvert AFAC-kontor ved en international ankomst skal anmode om et tilladelsesnummer fra det centrale AFAC-hovedkvarter i Mexico City; tilladelsen er ikke gyldig uden det officielle tilladelsesnummer.
    De dokumenter, der kræves for at anmode om en autorisation, er de samme som ved den tidligere procedure:
    • Luftdygtighedsbevis.
    • Registreringsattest.
    • forsikringspolice.
    • Pilotcertifikat.
    • Lægeerklæring.
    Derudover kræver AFAC også et layout af passagerovernatning.
    Omkostningerne ved godkendelsen er omkring 2.182 pesos eller omkring $128 i amerikansk valuta. Hvor ansøgningen skal sendes, har jeg ikke kunne finde ud af.

Parkering og sikkerhed:

  1. Inden du forlader lufthavnen, sikre at flyet er forsvarlig låst med sikkerhedslås og korrekt parkeret. Eventuel med egen parkeringsklodser.
  2. Parker flyet i et godt oplyst område.

Flight Operations i Mexico:

  1. Man er altid på en flyveplan, mens man flyver i Mexico. Enten har man selv udfyldt den (lufthavne med tårn) eller det bliver gjort at myndighederne. Sørg for at have papirkopier af flyveplanen med.
  2. Det er en god ide at lave et low pass hen over ikke kontrollerede flyvepladser inden landing.
  3. Hvis man flyver over vand, ørken, eller bjerge, overvej at medtage passende overlevelsesudstyr.
  4. Det er klogt at medbringe sin egen olie, tiedown udstyr og sikkerhedsudstyr.
  5. Hvis man ankommer sent til en lufthavn medkontroltårn, kan det ske man skal betale en ekstra afgift. Overnatningsafgifter og landingsafgifter betales som regel kun i lufthavne med kontroltårn. Flyvekontrolafgifter opkræves som en særskilt bruger gebyr, når man tanker op.
  6. Regn med at betale for brændstof med kontanter (pesos foretrukne, selvom dollaren er accepteret). Medbring masser af små sedler for at kunne betale det nøjagtige beløb. Brændstof er tilgængelig på de fleste AOE lufthavne samt hvor der er kontroltårne.
  7. Nat Operationer er forbudt med disse undtagelser:
    A) VFR nat operationer er ikke tilladt, med undtagelse af godkendte fly på vej til USA som afgår fra følgende grænselufthavne: Ciudad Juarez, Matamoros, Nuevo Laredo, Reynosa, Tijuana og Mexicali. Selv disse flyvninger er underlagt følgende krav:
    B) VFR vejrforhold langs hele ruten fra afgangslufthavnen til ankomstlufthavnen.
    C) Flyveruten skal ligge inden for kontrol zonen fra afgangslufthavnen i Mexico indtil USA's grænse passeres.
    D) Rejsen skal være afsluttet inden den operationelle tid for afgangslufthavnen udløber. Radio kommunikation skal vedligeholdes med afgangslufthavnens tårn indtil der skiftes frekvens. Alle gældende regler i internationale operationer skal overholdes.
    E) En VFR flyveplan skal files.
    F) Flyvning kan kun ske efter forudgående tilladelse fra Kommandanten i lufthavnen
    G) For enhver IFR natflyvning, bør piloten ringe i forvejen for at sikre at lufthavnen vil være åben.

Afrejse fra Mexico:

  1. Afsende 2 x eAPIS som bekskrevet ovenfor.
  2. Ved toldbehandlingen returneres dit turistvisum og sidste lufthavn i Mexico skal være en Airport of Entry - AOE.

Indrejse til USA:

  1. File og aktivere en IFR eller VFR International flyveplan (ICAO) før gennemflyvning af ADIZ.
  2. Ring CBP mindst en time og ikke mere end 23 timer før din planlagte ankomsttid i USA.
  3. File en eAPIS arrival manifest (hvis du sendte et eAPIS manifest for både ud- og hjemrejse før du forlod USA, behøver du ikke at file igen).
  4. Flyveplanen skal indeholde det forventede tidspunkt for ADIZ penetration.
  5. Ved VFR flyvning kontakt FSS senest 15 minutter før gennemflyvning af ADIZ og få en "discrete squawk code".
  6. Man skal lande på den første amerikanske CBP lufthavn, efter at have krydset grænsen til USA for at toldbehandle. Husk at komme til den aftalte tid.
  7. Pilot og passagerer skal forblive inde i flyet, indtil den amerikanske CBP officer instruerer dig om at komme ud af flyet.

Der findes flere hjemmesider om privatflyning i Mexico. Nedenfor nogle af dem:

Baja Bush Pilots er nok en af de mest brugte, men for at få fuld udbytte af den, skal man være medlem.
www.bajabushpilots.com/
Caribbean Sky Tours arrangerer ture til mange steder, bl.a. Mexico og har flere gode oplysninger på deres hjemmeside.
https://www.cstflightservices.com/

Opdateret d. 5.1.2024