Roskilde Lufthavn - G1000 cockpit - Cessna 182 - Lake Tahoe
Drop Down Menu

CHICAGO 2011

I februar 2011 var jeg i Arizona for at blive checket ud på en C182 turbo charge samtidig med at jeg forsøgte at få min instrument rating gyldig igen. Dette nåede jeg ikke at blive færdig med og derfor denne lille og hurtige tur til Chicago og Chicago Executive lufthavnen, hvor Windy City Flyers har en flyveskole. De har en dejlig ny C172 med G1000 og GFC700 autopilot samt en RedBird flight simulator - full motion.

Jeg ankom en tirsdag aften og allerede onsdag morgen stod jeg klar til mit IPC - Instrument Proficient Check. Doug var min instruktør og vi startede med at gennemgå basic teori. Herefter gik turen til simulatoren, hvor jeg tilbragte de næste 5 timer kun afbrugt af en kort frokostpause. Med en full motion simulator gør det træningen meget virkelig, og jeg fik fløjet så mange approaches, holdings, missed approached m.m., så da vi sluttede var jeg helt færdig. Men lærerigt havde det været.

Det var også godt at vi ikke skulle ud at flyve denne dag, da et særdeles kraftig tordenvejr bevægede sig hen over Chicago området det meste af dagen. Det havde simpelthen ikke været muligt.

Torsdag morgen stod jeg igen klar til at flyve det sidste inden Doug ville godkende mit IPC. Selvom tordenvejret var drevet over, så var det rigtig dårligt vejr. Sigtbarheden var nede på 2-3 SM i regn og ceiling lå på omkring 700-1000'. Det er også ok til en ILS approach, men når vinden så er 18kt gusty til 31kt til den forkerte bane, hvor der ikke er nogen approach, således at det er nødvendig at circle, og man skal bruge 500', ja, så er det lidt svært. Nå, men heldigvis klarede det noget op, så vi efter 1 times venten kunne komme af sted. Vinden havde ikke lagt sig, og under approach til Waukegan havde vi 41kt headwind. Vi lavede en missed approach og returnerede til Chicago Executive, hvor vi lavede den nævnte ILS approach til bane 16 med circling til bane 34, hvor vinden var 21kt gusty 31kt.

Efter debriefing fik jeg godkendt mit IPC og jeg var igen "current". God fornemmelse.

Der var desværre ikke tid til at tage nogen billeder eller video.


Opdateret d. 20.9.2023