Roskilde Lufthavn - G1000 cockpit - Cessna 182 - Lake Tahoe
Drop Down Menu

SCOTTSDALE USA 2011

Fra den 30. januar og til den 4. februar 2011 tog jeg til Sawyers Aviation I Scottsdale, Arizona, for at blive checket ud på en turbocharged C182 med G1000, GFC700 autopilot, SVT (Synthetic Vision Technology), propheat, aircondition og indbygget oxygen. Samtidig ville jeg forsøge at generhverve min instrument rating, selvom jeg ikke havde fløjet IFR i over 20 år. Vinteren havde været brugt til at læse teorien op igen.

Jeg havde afsat to dage til udchecket og Ún dag til selv af flyve rundt. Det skulle dog hurtig vise sig at det var for lidt. Samtidig var USA under indflydelse af et større stormområde der gik gennem hele USA. For Arizonas vedkommende betød det, at temperaturerne faldt til under 0 grader om natten og en meget kraftig vind gjorde at vi måtte aflyse den anden dag, pga. for megen turbulens og med vinde gusting op til 32 knob var det ikke den bedste dag til at træne. Lidt ærgerligt når man nu havde regnet med at komme over til 23 grader, som er den normale temperatur om dagen på denne tid af året. Sigtbarhenden fejlede dog ikke noget. F.eks. var temperaturen/dugpunktet +5/-22!!! Det gav faktisk ubegrænset sigtbarhed.

Jeg nåede dog at flyve til 4 forskellige lufthavne og få logget 6,3 timer, både VFR og IFR. At flyve et turbucharged fly er anderledes. Det tager ikke lang tid at komme op til 8000' og betjeningen af både manifold og RPM er anderledes. Ligeledes er betjeningen af G1000 noget mere kompliceret når man flyver IFR i forhold til VFR. Men fantastisk at man i så lille en flyvemaskine kan programere flyet til at gøre alt og først selv tage over når man når DA eller MDA.

Jeg blev hurtig klar over at IFR teori er en ting og praktik en anden, og må derfor indse at det tager mere end et par dage at få mit IFR gyldigt igen. Jeg skal tilbage til Scottsdale igen i september med nogle venner for at flyve rundt en uges tid, så der vil jeg måske forsøge at få IFR ratingen gyldig igen.

Vi nåede heller ikke at blive helt færdige med turbucharged udchecket, men som min instruktør Carl sagde, så var vi der næsten. Jeg skal alligevel i september have et udcheck for at leje flyet, da der til den tid vil være gået mere end 6 måneder siden sidste udcheck. Se video fra turen under menuen video.

Der blev ikke tid til at tage så mange billeder, men nedenfor finder du nogen af dem.


HPIM4331 HPIM4333 HPIM4336 HPIM4337
HPIM4338 HPIM4339 HPIM4340 HPIM4341
HPIM4342 HPIM4343 HPIM4344 HPIM4345
HPIM4346 HPIM4347 HPIM4348 HPIM4349
HPIM4350 HPIM4351

Opdateret d. 8.10.2017